Aku datang untuk pergi...

Aku datang untuk pergi...

Sunday, May 22, 2016

Hati-hati berjubah ukhti.


Sebenarnya jubah atau gamis merupakan "pakaian luaran" yang menyaluti pakaian lain di dalamnya. 

Ia tidak disarungkan "kosong" begitu sahaja tanpa pakaian lain yang menyaluti bahagian tubuh badan.

Ia merupakan pakaian yang cukup sempurna tetapi awas, jubah juga boleh jadi pakaian yang amat seksi dan menjolok mata jika kita salah mengenakannya. 

Selain merupakan pakaian sunnah, (pakaian Rasulullah SAW dan isteri-isteri Nabi), ia merupakan pakaian yang sempurna untuk melindungi aurat seseorang bilamana ia cukup longgar, tidak jarang, nipis dan tidak menampakkan susuk badan. 

Pakailah seluar panjang setiap kali berjubah. Sarungkanlah jubah setelah kita memakai pakaian lain terlebih dahulu. Jika berlaku apa-apa yang diluar kawalan, insyaAllah aurat kita masih terjaga. 

Sempurnakanlah pemakaian jubah kita dengan memakai tudung yang labuh hingga menutup bahagian dada. 

Jika tidak, ia tidak berjaya dikatakan pakaian yang sempurna. Kita sedia maklum bagaimana jubah berjaya menayangkan lekuk-lekuk dibadan jika kita tidak berusaha untuk menyembunyikannya. 

Jadi ukhti, jagalah aurat kita sebaik mungkin sementara kita masih hidup, insyaAllah  Allah akan jaga aurat kita sebaiknya juga apabila kita mati. 

Kita tidak tahu bila dan bagaimana kita mati, samaada kemalangan, mati lemas atau lain-lain. Moga Allah sentiasa menjaga aurat kita sebaiknya. 

Allahhumaameenn.


No comments:

Post a Comment