Aku datang untuk pergi...

Aku datang untuk pergi...

Wednesday, May 17, 2017

Maajun Dhuha


Assalammualaikum semua.

Sebab ramai yang bertanya, pm, whatsapp dan sebagainya, jadi saya kongsikan keistimewaan tentang Maajun Dhuha disini. 


Moga menjadi asbab saya utk mudah bersalin kelak, insyaAllah. Doakan saya ya!

Saya belajar buat Maajun Dhuha ni dari adinda Fadillah Nur dan Ustaz Wan Asrul semasa di Kelas 6P. 


Apa dia kelas 6P ni? 

Ianya tentang Perawatan, Pencegahan, Perapian, Pengurutan, Penjagaan, dan Pemakanan bermula dari alam rahim, berpantang dan selepas berpantang. 

Bukan melalui google dll, tapi saya tuntut ilmu ini siap sedia dgn panduan, disediakan buku utk rujukan, amali (DIY Maajun Dhuha dll, juga bawa pulang hasil DIY) beserta dgn sijil utk setiap para peserta yang hadir.

Ok, Maajun Dhuha ni baik utk diamalkan oleh semua peringkat umur, dari kanak-kanak sehingga golongan dewasa, lelaki ataupun wanita.

Khasiat utk wanita adalah utk menggalakkan pengeluaran angin, lendir, dan sisa darah beku dengan lancar. 

Boleh diamalkan sejurus selepas bersalin kerana ia bukan berfungsi utk mengetat. Juga baik utk pengeluaran susu ibu, insyaAllah. Boleh diamal dan diteruskan pengambilannya slps berpantang utk kesihatan dalaman wanita.

Cara pengambilan bg wanita semasa berpantang: 3 biji pagi dan 3 biji malam.

Selepas berpantang, amalan mengikut keperluan badan.

Untuk lelaki pula baik utk mereka yang sakit-sakit pinggang dan lemah badan.   

Cara pengambilan: Pagi dan malam mengikut kesesuaian badan. 

Kebaikan utk kanak-kanak pula, utk menaikkan daya tahan @ imuniti badan. Untuk mereka yang mudah jatuh sakit spt demam, selsema dan batuk bolehlah berikhtiar dengannya. 

Cara pengambilan bagi kanak-kanak: Seminggu sekali sahaja.


Rempah-ratus Maajun Dhuha:

Kulit Kayu Manis Ceylon
Bijian Habbatussauda
Halia
Halia Bentong
Halba
Madu Sidr
Pevoo

Kesemua bahan dihancurkan @ dikisar halus kemudian dicampur dan digaul mesra bersama pevoo dan madu. Sukatannya mengikut kesesuaian masing-masing. Jangan lupa doa dan selawat banyak-banyak.

Bijian habbatussauda perlu disangai terlebih dahulu sebelum dikisar halus. 

Halia dan halia bentong perlu dikeringkan dibawah matahari pada waktu dhuha, selama 3 hari selama 2-3 jam. Kemudian baru dikisar.

Tips untuk membuat Maajun Dhuha: Perlu dibuat pada waktu dhuha dan didahulukan dengan solat sunat dhuha sebelum memulakan prosesnya. Berdoa dan bertawakal pada Allah. Kita hanya berikhtiar dan berusaha, Dialah sebaik-baik penyembuhannya. InsyaAllah. 


Buat masa ini, saya tak buka tempahan atau membuat sebarang penjualan Maajun Dhuha. 


Hanya buat utk diri sendiri, memandangkan ketidakupayaan diri yang sarat dan menunggu masa utk melahirkan buah cinta tdk lama lagi. 

InsyaAllah, mungkin boleh diikhtiarkan dilain masa. Selamat mencuba dan mengamalkannya! 

Salam Sayang,
Ummu Muhammad. 









14 comments:

  1. Assalammualaikum saya berminat untuk menimba ilmu di kelas 6p.boleh saya dapatkan info dari pihak tuan?

    ReplyDelete
  2. saya berminat untuk menimba ilmu di kelas 6p.boleh saya dapatkan info dari pihak tuan/puan mohon wasap 0178532554

    ReplyDelete
  3. Assalamuaikum...saya berminat untuk belajar buat jamu dhuha... Pm saya 0199899404 atau email gieyta@yahoo.com

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum, saya berminat untuk belajar ilmu dan maajun dhuha. Boleh saya dapatkan info dr pihak tuan/puan. Boleh wassap saya 0197457264

    ReplyDelete
  5. Blh wstpp sy. Kerna sy berminat 01120965067

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum saya berminat nak belajar 0137272749

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum. Blh wpp saya 0196671283

    ReplyDelete
  8. assalamialaikum saudari yg dirahmati.. sy brminat dgn pengajian kelas 6P serta pbelajaran pmbuatan ubatan tradisional.. mcm mana nk sertai kelas ni ye saudari..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum..sy berminat utk belajar cara buat maajun... 0122282643

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum saya berminat untuk mempelajari ilmu herba dan cara membuat majun daripada puan. Boleh bantu saya? 013303533

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Salam tuan...kelas ni Ada lagi ke, tq

    ReplyDelete
  13. Assalam boleh ke dapatkan info kelas 6P atau belajar dgn puan sendiri .

    ReplyDelete