Aku datang untuk pergi...

Aku datang untuk pergi...

Thursday, March 17, 2016

Aku dan backpack itu.


Kenangan kali pertama beraktiviti lasak, anjuran KRU, USM. Kali pertama galas backpack yang besar dan berat. Kali pertama meredah hutan belantara, masuk gua, tidur dalam khemah di tengah hutan, mandi air sungai dan sebagainya. 

Pengalaman yang agak mencabar dan menguji ketahanan mental dan fizikal. Keluar masuk air, meredah sungai dan air terjun. Dan yang paling tak boleh dilupakan adalah saat menuruni air terjun yang deras dgn menggunakan tali. Apa depa panggil aktiviti tu ha? Canyoning? Rappelling ka? Entah! Hahaha.


Masa dalam gua pun sama. Ikut ja orang lain. Orang depan. Berjalan dalam satu barisan yang panjang. Gelap. Panjat sana, panjat sini, daki sana, daki sini, dengan kasut yang dah tenggelam dalam air sungai, yang kadang-kadang cecah juga paras pinggang.


Di dalam Gua

Pacat jangan tanya. Memang banyak. Dalam kasut, dalam baju, dalam seluar, habis semua dia masuk. Haaaa memang tahap dah tak dapat rasa apa-apa masa tu. Tahu-tahu pacat tu dah kenyang dan jatuh. Ale-ale berdarah saja. Heran juga macam mana boleh jadi kebal waktu ni. La ni jangan cakap, geliiiiiiiii.

Kami bawa beras, bawa air, segala bahan-bahan untuk dimasak dan kami makan secara berjemaah di tapak perkhemahan, di tengah hutan. Hihihihi. Nak mandi, gosok gg, solat dan sebagainya boleh ke sungai yang mengalir, tak jauh dari tapak khemah. Tak nak mandi pun boleh, sebab sepanjang perjalanan keluar dan masuk hutan pun memang akan basah lencun. 

Sebenarnya, tak ingat dah tempat ni kat mana. Sedim ka? Hahaha macam mana boleh lupa! Biasalah, sindrom lanjut usia. Hehehehehe. Tapi kenangan-kenangan waktu ni memang tak pernah dilupakan. Masih segar dalam kotak ingatan. Walau sakit dan perit sebab luka dan lebam sana sini, lenguh kaki dan letih satu badan, menangis dan ketawa bersama, ia tetap meninggalkan satu memori yang cukup indah yang tak dpt diungkap dan dirasai hanya dengan kata-kata ataupun melalui sebuah penulisan. 

Ya, ianya dipangggil pengalaman. Sebuah pengalaman dan pengajaran yang hanya akan dilalui dan dirasai bagi mereka yang ingin melakukan dan merasainya. Jangan takut dan jangan gentar, tetapi tetap lakukan dan lakukan! InsyaAllah, ia akan menjadi suatu titik permulaan bagi sesuatu yang lebih indah dan lebih bermakna. 

#bahagiadimanamana #usm #kru #dalamkenangan 







6 comments: