Aku datang untuk pergi...

Aku datang untuk pergi...

Sunday, October 16, 2011

aku tak nak kahwin

"Kau belum kahwin, kau tak tahu rasanya. Nanti kau dah kahwin, baru kau tahu." Terang ku pada Hadi, adik sulongku. Menyampaikan padanya betapa sukar dan beratnya tanggungjawab untuk menjadi seorang suami serta ayah buat isteri dan anak-anak.

" Aku tak nak kahwin. Aku nak jaga mak ayah." balasnya. Aku tahu, dia amat kecewa. Mungkin dia tidak bermaksud begitu, tetapi perasaannya yang membuatkan dia berkata sedemikian.

Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. Allah..., berikan sinar hidayahMu buat adik-adikku. Kuatkan mereka dengan iman. Ameenn, Ameenn Ya Rabbal Alameenn. Tabahlah adik-adikku. Semua ini hanya ujian yang kecil buat kita.

-----------------------------------------------------
Benar, pengalaman banyak mengajar kita erti kehidupan. Sebuah erti kehidupan yang sebenar. Pengalaman yang menjadikan siapa kita, kini. Tidak ada pengalaman lalu, tidak ada kita yang sekarang ini. Kadang pengalaman itu tidak berlaku pada kita, tetapi pada insan lain untuk kita jadikan pengajaran dalam hidup kita. Semuanya bertujuan untuk mengajar kita agar menjadi lebih dewasa dan tidak mudah berputus asa. Tabahlah! Tabahlah!

ismirusila

No comments:

Post a Comment