Aku datang untuk pergi...

Aku datang untuk pergi...

Thursday, October 13, 2011

Tak Faham Dan Tak Mengerti

Aku tak faham
Aku juga tak mengerti
Mengapa muslimah gemar memuji-muji pada gambar ajnabi
Tak malukah? Hilangkah perasaan malu?
Aku yang membaca saja sudah malu
Walau ia sekadar kata pujian yang "dianggap biasa".

"Alhamdulillah, hensemnya."  "Cute dan solehnya"  "Ada nur di wajah, MasyaAllah.."
Ya, itu kata-kata dari Muslimah.. Yang sepatutnya ada rasa malu untuk berkata-kata sebegitu rupa.
Ya, mungkin itu juga perkara biasa bagimu. Atau sudah terbiasa sebenarnya.
Ingat, kata-kata itu boleh mengundang fitnah. pada pemberi juga penerimanya.

Janganlah berlebihan pada pujian, cukup kau simpan untuk dirimu bukan untuk bacaan umum.
Jika benar kau mengagumi ciptaan Allah pada mahkluk, cukup kau panjatkan rasa kagum itu pada yang layak. Bukan dengan pujian yang kadang-kala mampu menimbulkan rasa riak atau saja ingin menjadi perhatian.

p/s: Pelik. Pada gambar ajnabi hanya penuh dengan pujian dari muslimah-muslimah. 
Amat pelik lagi apabila nama-nama muslimahnya cukup indah. cukup islamik. kadang-kadang cukup sempurna hijabnya. 

Allah..  Allah..   Aku malu...!!

ismirusila

No comments:

Post a Comment