Aku datang untuk pergi...

Aku datang untuk pergi...

Sunday, January 24, 2016

Manusia itu pelukis kehidupan


Olesan demi olesan warna sehingga akhirnya menjadi sebuah lukisan. Hidup manusia itu juga sama, diibaratkan seperti sebuah lukisan. Manusia itu sendiri adalah seorang pelukis. Ya pelukis kehidupannya sendiri.  

                       

Manusia bebas utk memilih warna dan corak lukisan kehidupan masing-masing. Samaada memilih utk mewarnai setiap lukisan kehidupan dgn warna-warni iman, amal dan taqwa atau memilih satu warna sahaja sehingga menghasilkan lukisan kehidupannya yang sunyi, malap dan membosankan.


Hakikat kehidupan, kita tak akan selamanya bersama dgn orang-orang yang kita sayangi. Akan sampai satu saat dan ketika kita akan ditinggalkan atau meningglkan mereka. Tiada jaminan untuk hari esok yang kita akan tetap bersama mereka lagi.


Jadi sementara masih ada, sementara masih dipinjamkan mereka kepada kita, sementara masih ada kasih dan sayang yang terjalin, hargailah. Hargailah setiap detik dan ketika masa bersama mereka kerana ia akan berlalu dan tak akan pernah kembali lagi.


Diari kehidupan seorang insan yang bergelar ayah. Seorang ayah itu akan selamanya berbohong kpd anak-anaknya. Mengelap dan menyorokkan keringatnya dari kelihatan dihadapan anak-anaknya. 

Dialah seorang lelaki yang pertama mengazan dan mengiqomatkan setiap anak-anaknya. Dihadapan mata mereka, ayahlah hero, ayahlah segalanya. Menghabiskan masanya dgn tulang empat keratnya demi mencari sesuap nasi utk keluarganya. 

Dia akan tetap tersenyum walau perut belum terisi. Akan tetap berbohong menyatakan yg dia tdk lapar hanya kerana ingin anak-anak cukup makan pakainya. Itulah dia seorang ayah, akan selamanya berbohong hgg akhirnya.

Cuma terkadang kita selalu lupa. Lupa utk mengucapkan "terima kasih ayah." "Terima kasih kerana menjaga kami semua sedari kami kecil hingga kami besar seperti ini. "


Dan teman yang selalu ada disisi tidak kira kita susah atau senang, itulah dia kasih sayang dari seorang adik. Walau terkadang selau dimarahi kerana kenaifan dan kenakalannya, dia tetap tak akan pernah jemu mengambil hati abang-abang dan kakaknya. Tetap setia utk menemani, menerima, dan akur serta menuruti setiap arahan yg diberi. Atau mungkin kita yang selalu terlupa untuk lebihmenghargai. Untuk lebih menyayangi. Ya kita yg selalu saja lupa!


Warnailah setiap langkah kehidupan kita ini dengan warna-warni yang indah sehingga setiap yang memandangnya terpesona dan turut sama merasai bahagia. Bahagia apabila membahagiakan. 


Allah jg tidak pernah menjanjikan setiap lukisan kehidupan kita akan sentiasa diwarnai dgn keindahan dan kebahgiaan semata. Sebaliknya akan datang waktu sukar dan duka. Cabaran dan rintangan. Diselangi sedikit kepahitan dan kesakitan demi untuk membentuk sekeping hati mengenal erti tabah dan sabar dalam mengharungi liku-liku kehidupan.


Hakikatnya, di kehidupan ini kitalah pelukis sejatinya. Kitalah yang memilih warna serta corak lukisan kehidupan ini. Jika baik dan cantik lukisan didunianya, maka baik jugalah hasilnya di dunia akhir sana. Begitu juga yg berlaku sebaliknya.  


Apakah warna yang kita pilih dalam kehidupan kita selama ini benar-benar sudah cukup memuaskan Sang Raja Pemerhati? 

Apakah lukisan kehidupan kita itu sudah benar-benar dapat menjanjikan kebahagiaan kita di akhir sana nanti? 

Apakah kita semua akan menjadi pelukis kehidupan yang berjaya atau sebaliknya? 

Bersediakah kita untuk menyerahkan lukisan kehidupan kita saat tiba masa dan ketika itu. Bersediakah kita?


Terima kasih kerana sudi membaca. Salam cinta! Salam.

Lukisan dan Kehidupan,
Art Sphere, Atmosphere.
Pandang belakang, 2014,
ismirusila.



No comments:

Post a Comment